ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  LIFE  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CAR&DRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK  |  TRAVELBOOK

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΠΟΣ: ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΖΩΕΣ

2.3.2017
Ιωάννης Πάππος: Περισσότερες από μια ζωές
Κείμενο: Θανάσης Διαμαντόπουλος
Δημοσιεύτηκε στο HOMME, τεύχος 123 - Ιανουάριος 2017

Εζησε, ως γκουρού των χρηματοοικονομικών και ο ίδιος, τις ΗΠΑ των πολύπλοκων επενδυτικών μοντέλων προ κρίσης. Εζησε το αμερικανικό όνειρό του. Εζησε και την κατοπινή κατάρρευση. Του έφτανε, πια, όλο αυτό. Βρήκε το λιμάνι του στη συγγραφή. Αποτέλεσμα ήταν το αιχμηρό όσο και κομψό μυθιστόρημα Hotel Living, που προκάλεσε αίσθηση και έκανε τον ίδιο γνωστό σε ένα νέο στερέωμα. Στο Homme μάς εξήγησε το όνειρο...

Από τη φρενήρη καθημερινότητα ως στέλεχος επιχειρήσεων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, σε μια πιο ήρεμη ζωή και στη συγγραφή. Τι χάσατε, τι κερδίσατε, τι σας λείπει, από τι απαλλαχτήκατε;

Διατηρώ ακόμη και τις δύο δραστηριότητες. Μέχρι πριν από πέντε χρόνια εργαζόμουν μόνο ως στέλεχος επιχειρήσεων σε εταιρείες βιοτεχνολογίας και φαρμακευτικές. Από το 2010 και μετά, που ξεκίνησε η κρίση, άρχισα να κάνω και τα δύο. Η εταιρεία που δούλευα διασπάστηκε σε επιμέρους τμήματα και δεν ήμουν ευχαριστημένος με την κατάσταση, τα bonus είχαν χαθεί εντελώς. Ετσι, θέλησα να ταξιδέψω και κατέληξα στο Πήλιο, όπου άρχισα να γράφω το Hotel Living. Γράφοντας μαθαίνεις τον εαυτό σου από μια πλευρά που δεν γνώριζες. Στο επιχειρείν είσαι διαρκώς με κόσμο, έχεις συνέχεια e-mails και περισπασμούς. Είναι πολύ ομαδικό σπορ, σε αντίθεση με τη συγγραφή, που είναι μοναχική τέχνη. Εκεί κατάλαβα πώς είμαι ως άνθρωπος, χωρίς όλο αυτόν τον θόρυβο γύρω.

Θητεύσατε σε πανεπιστήμια όπως το Πολυτεχνείο, το Στάνφορντ, το INSEAD. Ποιο ήταν το όφελος από αυτήν την εμπειρία στη συγγραφική σας ζωή;

Με επηρέασε πολύ στο γράψιμο η λιτότητα του Μετσόβιου, του Πολυτεχνείου. Φοίτησα στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών πριν πάω στο Στάνφορντ. Εκεί υπήρχε μια σπαρτιάτικη προσέγγιση αλλά και πολύ βαθιά ανάλυση.

Τελικά, ποια δουλειά έχει μεγαλύτερη αξία –μιλώντας με μη οικονομικούς όρους–, του συγγραφέα ή του συμβούλου;

Και οι δύο. Είμαι νέος συγγραφέας. Πριν από το Hotel Living το μόνο που έγραφα ήταν μικρές προτάσεις στο Power Point, από τις οποίες κόβαμε και δύο άρθρα για να βγει πιο άμεσο. Τα πρώτα χρόνια μετά το INSEAD είχα εμμονή με την αξία των μερισμάτων και με το να εξασφαλίσω προστιθέμενη αξία στους πελάτες μου. Αλλά πλέον αν μου πετάξεις στο τραπέζι χρήματα και πεις  «πάρ’ τα όλα και μην ξαναγράψεις», δεν θα το κάνω. Εχω εθιστεί στο γράψιμο. Γράφω δεύτερο βιβλίο και δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου αλλιώς.

Τι στυλ ζωής θα ακολουθούσατε αν συνεχίζατε να είστε σύμβουλος πλήρους απασχόλησης και όχι συγγραφέας;

Μάλλον αυτοκαταστροφικό. Με την ένταση που υπήρχε τότε με την κρίση προέκυψε το στρες της επιβίωσης. Είχαμε ταυτιστεί τόσο πολύ με τη δουλειά μας, που όταν κάποτε κάποιος από εμάς την έχασε, αυτοκτόνησε!

Φαντάζεστε τον εαυτό σας για πάντα στη Νέα Υόρκη ή θα θέλατε να επιστρέψετε;

Θέλω να επιστρέψω και θα το κάνω! Δεν θέλω να γεράσω στη Νέα Υόρκη. Επιθυμώ να μένω περισσότερο στο Πήλιο και λιγότερο στην Αθήνα. Ισως κρατήσω το σπίτι μου στη Νέα Υόρκη, ώστε να μπορώ να πηγαίνω. Το ότι ήθελα να γράψω ενδεχομένως σήμαινε υποσυνείδητα ότι ήθελα να περάσω επιπλέον χρόνο στην Ελλάδα.

Ο αυτοβιογραφικός χαρακτήρας του μυθιστορήματος είναι ευδιάκριτος. Ο συγγραφέας, δηλαδή εσείς, φαίνεται να έχει ζήσει περισσότερες από μία ζωές. Ωστόσο, μήπως όλα αυτά σάς έχουν κάνει να απολέσετε διά παντός κάποια ευαίσθητα στοιχεία της προσωπικότητάς σας;

Αυτό επιδρά με δύο τρόπους. Δηλαδή, σε φθείρουν αυτές οι εμπειρίες αλλά από την άλλη σε αναζωογονούν κιόλας. Αντιμετωπίζεις διαρκώς κάτι καινούργιο και υπάρχει μια περίοδος εκμάθησης, αλλά αυτό κοστίζει. Από την άλλη μεριά σε βοηθά να ξαναγεννηθείς, σαν να κάνεις reboot. Οσο μεγαλώνεις, όμως, χρειάζεσαι περισσότερο χρόνο για να μάθεις αλλά και για να ξεπεράσεις κάτι.

Η τιμή δεν αντικατοπτρίζει πάντα την αξία ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, αλλά υπάρχει άραγε άλλος τρόπος αποτίμησης πέρα από αυτήν;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μετρήσεις μια αξία. Ο Χάουαρντ, μέντορας και καθηγητής μου στην Επιστήμη των Αποφάσεων, θα μου έλεγε ότι τα πάντα, ακόμα και αυτή τη γνωριμία των λίγων λεπτών που τώρα αναπτύσσουμε, πρέπει να τα ερμηνεύουμε με βάση έναν κοινό παρονομαστή: το χρήμα. Οτιδήποτε αόρατο πρέπει να το μετατρέπεις σε ορατό. Αυτή είναι η δουλειά σου ως συμβούλου. Υπάρχουν, όμως, και πράγματα που δεν μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε, αν και ο κόσμος καταλαβαίνει καλύτερα αυτό που μπορεί να μετρήσει. Για μένα το κόστος ευκαιρίας που είχε το γράψιμο ήταν τεράστιο. Τα τελευταία χρόνια, που γράφω τουλάχιστον στο 50% του χρόνου μου, αν έκανα κάτι άλλο, θα είχα κερδίσει πάρα πολλά χρήματα. Το τίμημα της επιλογής μου είναι μεγάλο, αλλά η αξία αυτής της ενασχόλησης είναι ακόμη υψηλότερη για μένα.

HOTEL LIVING
Κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Λιβάνη. Eίναι το flipside του αμερικανικού ονείρου, όπως καταγράφεται από έναν αδίστακτο χρηματιστή που μένει σε ξενοδοχεία.

      FACEBOOK